Volg ons op:|follow us at:

Vanuit plan is consortium De Moderne Kuip opgericht en is er -op de achtergrond- verder gewerkt aan het plan.
Stichting Red De Kuip blijft onafhankelijk bestaan naast dit consortium.

10 misverstanden

De constructie voldoet niet meer.

Het gebouw staat te schudden als de toeschouwers te hard juichen. Er is sprake van metaalmoeheid. Volgens een TNO-onderzoek uit 2006 waren er geen technische en constructieve problemen. De constructie kon nog 50 jaar mee. Staal en beton zijn in principe onverwoestbaar. Wel moet er regelmatig onderhoud aan het gebouw worden gepleegd, zoals aan elk gebouw. Indien nodig is een staalconstructie gemakkelijk te versterken door er extra staal tegen aan te brengen. Het meebewegen van de constructie is gebruikelijk bij stalen gebouwen. Ook hoge gebouwen als de Eiffeltoren en de Euromast bewegen mee in de wind. Tijdens de marathon trilt de Erasmusbrug mee met de lopers. Met de hedendaagse moderne verfsystemen kan staal veel beter geconserveerd worden. De onderhoudskosten kunnen hiermee sterk worden verlaagd. Het stadion kan -mits goed onderhouden- nog decennia mee.

Met een nieuw stadion wordt Feyenoord weer een Europese topclub.

Door een nieuw stadion ga je niet beter voetballen. Nieuwe stadions hebben Vitesse en Ajax weinig successen gebracht. De bouw van de Schietribune eind jaren zestig heeft Sparta voornamelijk ellende gebracht. Prestaties op het veld blijken minder afhankelijk van faciliteiten en financiële mogelijkheden. Met de dure aankopen van 2007 werd Feyenoord slechts zesde, terwijl het veredelde jeugdelftal van afgelopen seizoen bijna kampioen werd. Jeugdig talent Royston Drenthe werd voor 13 miljoen verkocht. De omzet van Stadion Feijenoord was in het seizoen 2010/11 16 miljoen euro. Een goede jeugdopleiding lijkt een beter verdienmodel dan de exploitatie van een stadion en vergt ook veel minder investeringen.

De toeschouwerscapaciteit moet worden verhoogd.

Het bezoek aan het stadion kent ups en downs. De laatste jaren zijn de gemiddeldes hoog, maar het stadion is zelden uitverkocht. Er zijn geen wachtlijsten voor seizoenkaarten. Een zeker schaarste is ook niet slecht. Het is misschien wel goed als je enige moeite voor een kaartje moet doen. Nieuwbouw of renovatie zal vermoedelijk wel tot nieuwe bezoekers leiden. Bij de verbouwing van 1994 is de toeschouwerscapaciteit overigens verlaagd van 57.000 naar 51.000. De oorspronkelijke capaciteit was 65.000. Deze verlaging komt door de vervanging van staanplaatsen in zitplaatsen. Er zijn ook mindere periodes geweest. In het seizoen 1987/88 kwamen per wedstrijd slechts 9790 mensen naar de Kuip. In een te leeg stadion is het onprettig voetballen. DWS en FC Amsterdam gingen ten onder in het grote Olympisch Stadion. Ook voor SVV bleek de lege Kuip geen prettige thuisbasis. Bij bekerwedstrijden en Europacupduels is het stadion zelden meer dan halfvol, met name door de rechtstreekse televisiereportages. De komst van Eredivisie Live en Canal+ leidt tot een vervelende spreiding van het programma over het weekend en onmogelijke aanvangstijdstippen. De thuisblijvers krijgen herhalingen, analyses en meerdere wedstrijden aangeboden, terwijl de stadiongangers bij nacht en ontij hun club achterna moeten reizen. Vermoedelijk zullen er mensen afhaken en de televisie boven het stadion verkiezen. Een bescheiden capaciteitsverhoging is meer dan voldoende.

De nieuwe Kuip gaat weer concerten en evenementen genereren.

Het laatste concert in de Kuip dateert van 2008. In het nieuwe stadion moeten volgens prognose twee concerten of evenementen per jaar plaatsvinden. Een voorzichtige prognose, want het aantal megaconcerten neemt al enkele jaren af. Organisator Mojo (Eigendom van wereldmarktleider Live Nation), dat min of meer een monopoliepositie heeft bij de organisatie van popconcerten, heeft een belang in het Gelredome en in de Ziggodome, naast de Amsterdam Arena. Voor internationale artiesten staat Nederland gelijk aan Amsterdam. Ook de populaire Nederlandse zangcultuur (Toppers, Borsato) is rond Amsterdam geconcentreerd. Er is geen enkele garantie dat er weer concerten in de Kuip komen; er is geen directe invloed op het beleid van Mojo mogelijk.

Het Nederlands elftal speelt liever niet in Rotterdam.

Voor de kwalificatiereeks voor het wereldkampioenschap van 2014 kreeg de Kuip slechts 1 wedstrijd toegewezen: Nederland-Andorra op 12 oktober 2012. De KNVB heeft een voorkeur voor de Amsterdam Arena. Ook de sponsors en hun meelopers vinden de faciliteiten in de Kuip beneden peil. De echte supporters verkiezen de rauwe voetbalsfeer in de Kuip boven het theaterachtige decor van de Arena. De spelers van het Nederlands elftal spelen het liefst in de Kuip. Het keuzebeleid van de KNVB is ondoorgrondelijk; er is geen directe invloed op mogelijk.

De Kuip moet weer een Europese finale krijgen.

Een Europacupfinale betekent gratis stadspromotie. Prachtige opnamen van de skyline, waarna er wordt ingezoomd op het feestelijk verlichte stadion. Topdrukte op Rotterdam-The Hague Airport en dronken supporters in de stad. Een Europacupfinale is leuk, maar daar hoef je geen nieuw stadion voor te bouwen. De Kuip voldoet nog steeds aan de normen van de UEFA, net als de Amsterdam Arena. Daar werd sinds de opening in 1996 slechts één finale gespeeld; in de Kuip sinds de renovatie twee. Rond de internationale voetbalbonden en de toewijzing van finales en toernooien hangt een zweem van corruptie. Niet voor niets ging het WK van 2018 naar Rusland en niet naar Nederland. Een Tourstart of een ander groot sportevenement lijkt eerder haalbaar en kost minder geld. Het keuzebeleid van de UEFA is ondoorgrondelijk; er is geen directe invloed op mogelijk.

De hospitality in de Kuip schiet tekort.

Hospitality is een moeilijk woord voor de commerciële exploitatie van de Kuip. Het is de bedoeling dat toeschouwers van een voetbalwedstrijd niet alleen een kaartje, een programmaboekje en een broodje kroket kopen. Op allerlei manieren moet de bezoeker zolang mogelijk binnengehouden worden en zoveel mogelijk geld besteden. Het bezoek aan een voetbalwedstrijd wordt gecombineerd met een diner en een drankje voor, tijdens en na de wedstrijd. Bezoekers van een congres of bijeenkomst in het Maasgebouw kunnen dit weer combineren met een rondleiding door de Kuip en een bezoek aan het Feyenoord-museum.

In principe moeten de faciliteiten in en om het stadion en met name in het Maasgebouw dit kunnen accommoderen. Op gebied van kwaliteit, toegankelijkheid en aankleding valt nog veel te verbeteren. Zo staat de normale supporter maar liefst 4 maal in een rij voordat hij met een hapje en drankje op zijn plaats zit! Dit staat los van het stadion als voetbaltheater. Het vergt een beperkte investering om de kwaliteit van de horeca en uitbreiding van het sanitair te bekostigen. Zonodig wordt er een nieuw Maasgebouw gebouwd waarin dit allemaal nog beter kan. De hospitality kan binnen het bestaande concept worden verbeterd.

Er zijn te weinig businessunits in het stadion.

Andere betaald voetbalorganisaties verdienen veel meer hiermee. In 1994 zijn er business-units in het stadion aangebracht. De Kuip was een van de eerste stadions met deze faciliteiten. Het moet mogelijk zijn het aantal business-units in de huidige Kuip te vergroten. Bij de beoogde renovatie en uitbreiding is voorzien in een verviervoudiging van het aantal business-units! Het aantal business-units is uit te breiden binnen het bestaande gebouw.

Nieuwbouw betekent een impuls voor het Stadionpark en voor Rotterdam-Zuid.

Nieuwbouw betekent inderdaad een impuls voor Stadionpark en Rotterdam-Zuid, maar dat geldt ook voor renovatie. De andere onderdelen van het Stadionpark zoals een ijsbaan en een extra metrolijn staan los van het plan voor de Kuip en moeten apart worden gefinancierd. Is het wel zinvol om vooral geld te investeren in nieuwbouw van een stadion, dat 25 keer per jaar gebruikt wordt? Een ijsbaan bijvoorbeeld bedient niet alleen goedbetaalde topsporters, maar ook amateurs, liefhebbers en buurtbewoners. Renovatie van een bestaand, goed functionerend gebouw past beter in het huidige denken over duurzaamheid dan sloop en nieuwbouw. Renovatie betekent eveneens een impuls voor Stadionpark en Rotterdam-Zuid.

Met een nieuw stadion komt Feyenoord er financieel weer bovenop.

Het valt niet mee geld te verdienen met een voetbalstadion, dat ongeveer 25 van de 365 dagen per jaar wordt gebruikt. In de regel vallen de opbrengsten uit kaartverkoop voor een groot deel weg tegen de kosten voor vast personeel, beveiliging, schoonmaak, belastingen, afschrijving en onderhoud. Vermoedelijk zal in de nabije toekomst bovendien een deel van de kosten van de inzet van politie en ME bij evenementen worden doorberekend. In het seizoen 2009/2010 was het brutoresultaat bij in totaal 26 evenementen € 2.808.811, terwijl de kosten € 2.189.728 bedroegen; in het seizoen 2010/2011 was het brutoresultaat bij 23 evenementen € 2.485.913, terwijl de kosten € 2.028.547 bedroegen. Tegenover de inkomsten staan dus altijd bijna even hoge uitgaven, waardoor het brutoresultaat vrij stabiel is. Na aftrek van belasting en rentelasten is het resultaat voor 2010/2011 € 79.604, voor 2009/2010 € 77.748 en voor 2008/2009 € 66.101. Vrij stabiel dus. Bij een investering van 350 miljoen voor een nieuw stadion zal dat resultaat vast beter zijn, maar dan moet dat stadion wel min of meer gratis ter beschikking worden gesteld door gemeente, rijksoverheid, investeerders en aandeelhouders. Ter vergelijking: de eerste winst met de Kuip werd gehaald in 1952, vijftien jaar na de bouw. De winst werd vrijwel altijd geïnvesteerd in het onderhoud. De achtergestelde lening van 16 miljoen euro voor de verbouwing van het stadion in 1994 is overigens nog steeds niet afbetaald. Met een voetbalstadion valt nauwelijks geld te verdienen. Alleen als de overheid alles betaalt is een stadion winstgevend te exploiteren.

Bekijk ook: Moderne-Kuip.nl en De-Nieuwe-Kuip.nl

79 ms