HomeHet PlanVraag en AntwoordHet OntwerpVergelijkingNieuwsWie zijn WijContact

Blog

De Kuip is Feyenoord

29-04

De afgelopen maanden is er heel veel geroepen en geschreven over een nieuw stadion. Voorstanders, maar vooral ook heel veel tegenstanders. Laat ik u direct maar vertellen dat ik tot die laatste groep behoor. Al was het maar omdat De Kuip het toppunt is van pure atmosfeer en historie.

En dan niet eens alleen voetbalhistorie. Elk gebouw dat het bombardement op Rotterdam heeft overleefd hoort per difinitie eigenlijk al op de monumentenlijst. Daar de Nazi's er vervolgens tegenstanders verzamelden voor deportatie versterkt het historische karakter nog maar. Van beide gebeurtenissen roepen we op 4 mei jaarlijks weer 'dat nooit meer', maar toch zijn er mensen die dit monument het liefst plat gooien en verder gaan in een veredelde tennishal. Dan ben je in mijn optiek dus een heel eng mens.

Maar die enge mensen beheren dus wel mooi de grootste volksclub van Nederland. Levensgevaarlijk. Hugo Borst opperde enkele maanden terug al eens bij RTV Rijnmond dat er wellicht andere belangen meespelen. Ik sluit het absoluut niet uit. Want waarom zou een weldenkend mens meer geld betalen om een droomhuis te verlaten? Waarom moet en zal er een nieuw stadion komen en wordt elk alternatief afgedaan als onzin? Waarom worden supporters, aandeelhouders en burgers van Rotterdam geschoffeerd? Voor de goede orde: het nieuwe stadion is drie keer zo duur als het Plan van Red de Kuip, maar levert op geen enkele manier meer geld op. Voor Feyenoord dan.

In oude detective-romannetjes zeggen ze in zo'n geval 'zoek uit wie er van de misdaad profiteert'. Daar lijkt me een schone taak weggelegd voor de Nederlandse onderzoeksjournalistiek. Welke lijntjes lopen er tussen de mensen die het bij Feyenoord voor het zeggen hebben en de bouwwereld? Het is maar een voorzetje.

Begrijp mij goed, ik heb de ballen verstand van architectuur en dergelijke. Ik houd me maar gewoonn aan de verstrekte cijfers. Bij Red de Kuip hebben ze wel verstand van bouwen. Er wordt wel eens vergeten dat niet elke Feyenoord-supporter in de haven werkt. Die mensen wegzetten als onbebenullen, zoals in het begin gebeurde, was ongehoord en getuigde van een hoogmoed die niet bij Feyenoord past. Elk initiatief om door te groeien in de huidige Kuip is prijzenswaardig.

En langzamerhand lijken de plannen voor renovatie niet zo onuitvoerbaar. In tegenstelling tot die voor een nieuw stadion. Een gemeenteraad die zich gelukkig niet onder druk laat zetten, traditionele media die ook steeds verder uit de achterzak van het Feyenoord-bestuur kruipen en zowaar kritische vragen stellen en vooral indrukwekkende supportersprotesten.
Want het gros van de Feyenoord-fans wil geen nieuw stadion, hoogstens een extra ring, waar de bobo's zoveel kunnen netwerken en schnabbelen als ze zelf willen. Daaronder op die eerste ring moet vooral de pure voetbalsfeer heersen. Soms rauw en intimiderend, maar dat levert punten op. En succes weer sponsors, tel uit je winst.

Dat geneuzel over lange wachtrijen voor een broodje kroket, zoals KNVB-baas Bert van Oostveen zijn duit in het zakje deed, wordt ik ook moe van. Diezelfde liefhebbers van frituurvoedsel schijnen ook niet tegen de regen te kunnen. Zal wel iets met het klassieke 'olie en water-verhaal' te maken hebben. Maar goed, volwassen mannen die zich voor een potje tegen pak hem beet Macedonië verkleden als een enorme bos wortelen, moeten we misschien maar iets minder serieus nemen.

Dus laat dat dure dak toch lekker zitten, de mensen die het geld binnen brengen zitten toch te borrelen in een skybox. Blijf verder zoveel mogelijk van die unieke sfeer af. Het gewone volk op de tribunes kan immers misschien niet zonder de gegoede burgerij op het ereterras. Maar andersom wordt het toch ook een heel moeilijk verhaal. Feyenoord is en blijft een volksclub en zo'n club verdient een echt voetbalstadion.

Hand in Hand is het magazine van FSV. Klik hier om lid te worden van de supportersvereniging.

Bron: Hand in Hand magazine (door Michiel Hommel)


Wij danken:

  • Jana & fr12 voor de foto's van de huidige Kuip.
  • Robin voor het ontwikkelen van de website.
  • DPI voor de impressies van de vernieuwde Kuip.