Volg ons op:|follow us at:

Vanuit plan is consortium De Moderne Kuip opgericht en is er -op de achtergrond- verder gewerkt aan het plan.
Stichting Red De Kuip blijft onafhankelijk bestaan naast dit consortium.

Nieuws

Hier vindt je alle nieuwsberichten van de afgelopen tijd.

Red De Kuip: "Leg beide plannen naast elkaar"

datum: 21 - 02 - 15

Terwijl Feyenoord en stadionbouw BAM zich in het zweet werken om de vernieuwde Kuip rond te rekenen, doet de vorig jaar nipt afgetroefde stichting Red de Kuip een ultieme poging om deze prestigieuze klus alsnog binnen te halen. Met een opgefrist plan, veel passie en maar één doel: ‘We willen Feyenoord weer op de Coolsingel krijgen’.

Op een haartje na moesten ze het afleggen, vorig jaar mei, de jongens van Red de Kuip. De initiatiegroep rond enkele fanatieke supporters van Feyenoord, die uitgroeide tot een combinatie van krachten die gerenommeerde bouwers als VolkerWessels en befaamde architecten als Erick van Eegeraat en Rein Jansma achter zich liet. In een loei-spannende finale werd echter niet Red de Kuip, maar BAM uitverkoren om verder te werken aan een intensieve modernisering van de monumentale Kuip.

Markthal

De slag verloren, maar niet de oorlog, dachten ze bij Red de Kuip. ,,Eind 2014 hebben we de koppen opnieuw bij elkaar gestoken,’’ zegt woordvoerder Erwin Eekelaar. ,,We zagen hoe BAM het liet afweten, en vreesden het ergste voor Feyenoord. Dat ze straks voor 200 miljoen euro met een compleet uitgekleed stadion komen te zitten. Ook nu heeft BAM alleen nog een schetsontwerp. Wij hebben het stadion al in compleet in een BIM-model.’’

En dus sloegen de – zoals hij het steevast noemt – ‘dertig vrijwilligers’ van Red de Kuip de handen weer ineen. Met onder andere bouwconcern Besix (van de 828 meter hoge Burj Khalifa in Dubai), hijs- en hefgigant Mammoet, Croon Elektrotechniek, ingenieursbureau IOB (van Rotterdam Centraal), architect Joris Molenaar (Van Nelle Ontwerpfabriek) en het bedrijf Octatube van Mick Eekhout, bekend van de glazen puien van de Markthal.

En de lat ligt meteen hoog. Feyenoord krijgt de keiharde belofte dat de 70.000 klapstoeltjes tellende voetbaltempel onder de 200 miljoen euro blijft. Volgend jaar kan worden begonnen met de bouw, in 2018 – een jaar eerder dan BAM – is de klus geklaard. Club en stadion hoeven niet in de buidel te tasten om de miljoenen euro's aan ontwikkelingskosten te betalen. Gesprekken met een grote investeerder die 100 miljoen op tafel wil leggen – ook afgelopen mei al in beeld – lopen reeds.

Twijfel

Eekelaar twijfelt of de ‘BAM-Kuip’, waarvan inmiddels diverse plaatjes de ronde doen, Feyenoord wel verder zal helpen. Het eerste, futuristisch ogende ontwerp is van tafel, en het bedrijf is nu gekomen met een voorstel waarbij de oude Kuip in volle glorie zichtbaar is, en het zogenoemde membraamdak daar als een kapje bovenop ligt.

,,Maar de karakteristieke, ovalen vorm met de overhangende ringen is weg,’’ luidt de kritiek. ,,Dit heeft niks meer met de Kuip te maken. Wat wij doen is een derde ring boven de tweede bouwen. De zichtlijnen zijn dan beter, en je hebt niet – zoals bij BAM – te maken met het probleem dat je omliggende gebouwen moet afbreken. Onze Kuip dijt veel minder uit.’’

Punt op de i heet de come-back, die hier en daar al voorzichtig is aangekaart binnen de Feyenoord-familie. Met man en macht is de laatste weken gewerkt om eventuele onvolkomenheden in de vorige versie weg te poetsen. En tóch binnen de begroting te blijven.

Droog bij je plekje komen

,,Het is heel simpel,’’ klinkt het, ,,we gaan leveren wat we destijds met Feyenoord hebben afgesproken. Een vernieuwde Kuip die de gezamenlijke begroting van stadion en club boven de 100 miljoen euro laat stijgen, en het spelersbudget zal laten verdubbelen, van 12,5 miljoen naar minimaal 27 miljoen euro. Wij willen Feyenoord zo weer op de Coolsingel krijgen.’’

Een greep uit het aanbod: het schuifdak laat geen licht door, dus creëert de gewenste black box, ofwel een donkere zaal bij popconcerten, zodat de lichtshow goed uit de verf komt. Wifi (kosten: 3 miljoen) is in het RdK-stadion inbegrepen.

Het complex is zo geconstrueerd, dat aan de korte zijde vrachtwagens met apparatuur naar binnen kunnen rijden. De buitenkant van het gebouw is door een combinatie van gestrekt staal, aluminium en platen van polycarbonaat wind- en waterdicht.

Direct verbonden aan het stadion komt een ondergrondse parkeergarage voor 500 auto’s. Vanuit die stalling kunnen bezoekers meteen de Kuip binnenlopen. De zo karakteristieke lichtmasten blijven staan en worden 10 meter verhoogd, om nog ruim boven de constructie uit te steken.

,,Croon Elektrotechniek zorgt voor de verlichting in het stadion,’’ luidt de uitleg. ,,Maar wij vinden dat die lichtmasten een onlosmakelijk onderdeel uitmaken van dit iconische bouwwerk. Ze bepalen mede het bijzondere silhouet. Net zo apart als dat van de Hef.’’

Timing

Toch is de hamvraag of Red de Kuip niet te laat komt. De onderhandelingen tussen Feyenoord en BAM bevinden zich in een afrondende fase en al eerder zei de inmiddels afgezwaaide projectdirecteur Hans Vervat dat de grootste hobbels tussen beide partijen waren weggenomen. Vooral de kosten – bedragen tussen de 200 en 220 miljoen euro zijn genoemd – én de exploitatie zijn nog punt van discussie.
Mosterd na de maaltijd dus. Eekelaar wuift die suggestie weg. ,,Nee, we komen juist precies op het juiste moment. BAM heeft alle tijd en ruimte gehad om zijn zaken voor elkaar te krijgen. En we hebben bewust lang gewacht om hen niet in de wielen te rijden. Feyenoord heeft nu de kans om beide initiatieven naast elkaar te leggen en te vergelijken. En inzien dat ze met ons een sprint kunnen maken.’’

Eekelaar stelt Feyenoord voor om een ‘time-out’ van twee maanden in te lassen om het aanbod van Red de Kuip te bestuderen. Wat hem betreft kan er dan nog voor de zomer een knoop worden doorgehakt, ruim een jaar voor de start van de grootscheepse verbouwing.
,,En ons idee is dat wij aan de kant van Feyenoord gaan zitten, met de mensen van bouwer Besix tegenover ons. Zij moeten dan aantonen dat ze kunnen voldoen aan wat hen door Feyenoord wordt gevraagd. En als dat Besix niet lukt, dan is BAM welkom om dit plan uit te voeren...’’

Bron en/of auteur: AD / Rotterdams Dagblad (door Marcel Potters)

Bekijk ook:


Aanmelden nieuwsbrief

Gebruik onderstaand formulier om je aan te melden voor de nieuwsbrief:

Bekijk ook: Moderne-Kuip.nl en De-Nieuwe-Kuip.nl

84 ms