HomeHet PlanVraag en AntwoordHet OntwerpVergelijkingNieuwsWie zijn WijContact

Blog

Ingezonden: Brief aan de gemeente (2)

18-02

Beste raadsleden van Rotterdam,

Zelf ben ik een supporter van Feyenoord. Sinds mijn eerste bezoek aan een wedstrijd in 1996 ben ik verknocht aan de Stadionclub. Sinds het seizoen 2002-2003 heb ik geen wedstrijd meer gemist door de aanschaf van een seizoenkaart. Vanaf het moment dat ik een seizoenkaart in mijn bezit heb, is het verval helaas hard ingetreden bij de club.

Feyenoord speelt niet meer om de eerste plaats, maar om de vijfde en zesde positie op de ranglijst. Een commerciële analyse van de afgelopen paar jaar druist tegen alle wetten van traditionele marketing in. De kwaliteit van het product is sinds 2003 flink achteruitgegaan. Het aantal belangrijke wedstrijden dat we sinds dat jaar wonnen is op één hand te tellen en de service naar de klant is gedaald. Wegens lucratieve televisiecontracten worden wedstrijden op de meest onmogelijke tijdstippen gespeeld (12:30 op zondag in Heerenveen of op donderdagmiddag 6 mei om 18:30). Hierbij wordt verondersteld dat de 50.000 bezoekers die de Kuip kan herbergen hun agenda aanpassen om op deze tijdstippen de wedstrijden toch te kunnen bezoeken.

Ondanks deze negatieve tendens is de prijs van een seizoenskaart de afgelopen jaren flink gestegen. Het seizoen 2010-2011 kende het absolute hoogtepunt: Feyenoord eindigde in de drie seizoenen ervoor gemiddeld op de 8ste plaats, toch werd er een prijsstijging op de seizoenkaarten doorgevoerd van maar liefst 25% (!!!). Productkwaliteit achteruit, serviceniveau achteruit en de prijzen omhoog. Elk ander bedrijf dat dergelijke strategieën hanteert zal binnen enkele weken het faillissement aan kunnen vragen. Ondanks de gigantische prijsstijging en verkocht Feyenoord dat seizoen net iets meer dan 30.000 seizoenskaarten, een gelijk aantal aan dat van het speeljaar ervoor.

Feyenoord is binnen Nederland de club met de grootste actieve supportersschare (met enige regelmaat stadionbezoek en openlijke identificatie met de club). Naar schatting heeft Feyenoord bijna twee miljoen aanhangers binnen Nederland en is daarmee het op een na grootste sportmerk van Nederland. Hiermee houdt het bijvoorbeeld PSV - dat de afgelopen 10 jaar, 7 keer landskampioen is geworden - ver achter zich.

Is dit gedrag verklaarbaar? Een hypothese is dat Feyenoorders niet goed wijs zijn, maar het is onwaarschijnlijk dat bijna twee miljoen Nederlanders een soortgelijke geestelijke afwijking hebben. Een andere hypothese is dat er 'iets' is dat zowel het product als het serviceniveau overstijgt waardoor Feyenoord toch elk seizoen meer seizoenskaarten verkoopt. Merkidentificatie is het 'iets' in dit verhaal. De laatste jaren zien we bij Feyenoord (helaas) een hele sterke trend: het aanpassen van de merkidentificatie. Voormalig Feyenoord-directeur Chris Woerts (initiator van de nieuwe-stadion plannen) sprak eens: "Feyenoord moet weer een dagje uit voor het gezin worden. Over tien jaar staan er springkussens rond het stadion en willen we ballenbakken op elke sector". Beter dan dat kan ik het niet omschrijven hetgeen Feyenoord probeert te bewerkstelligen. Deze wil tot aanpassen van de identiteit komt voort uit de angst voor problemen met supporters. Een fanatieke achterban wil niet alleen juichen tijdens wedstrijden, maar wil ook corrigeren wat fout gaat binnen de club. Door clubbestuurders vaak uitgelegd als: "bemoeienis, en 'invloed uitoefenen'". Je kunt ook stellen dat het tekenen zijn van echte liefde, we zien namelijk soortgelijke taferelen bij ouders die het beste voor hebben met hun kinderen.

Liefde voor een voetbalclub klinkt raar, maar de ultieme euforische momenten die mensen met elkaar beleven in een voetbalstadion maken de band tussen de mensen bijzonder hecht. Hier zijn vele onderzoeken over geschreven, maar als fanatiek Feyenoorder weet ik als geen ander dat dat gevoel met geen pen te beschrijven is. Het is mij een raadsel waarom Feyenoord's bestuursleden al jaren krampachtig proberen om die angel uit het publiek te trekken. Wie rond wedstrijden van Feyenoord een rondje doet rond het stadion en mensen vraagt wat ze denken van nieuwbouw zal van iedereen hetzelfde horen: "We moeten weer winnen". Deze gedachte is ingegeven door uitspraken van de Feyenoord-directie die te pas en te onpas zegt dat Feyenoord een midden-motertje gaat worden als we geen nieuw stadion bouwen. Het antwoord dat de mensen geven is ook niet het antwoord op de vraag die men stelt. Als je vraagt: "Als je moet kiezen: om het kampioenschap strijden in De Kuip, of in een nieuw stadion". Zal van iedereen hetzelfde horen: De Kuip. Dit zien we ook terug in de bezoekersaantallen. Op zakelijk niveau lijkt Feyenoord er niet in te slagen volle zalen te trekken (ondanks dat het Maasgebouw voldoende capaciteit biedt zijn er voor bepaalde zakelijke vakken slechts 100 van de 1000 seizoenkaarten verkocht), maar op breed vlak zien we elke wedstrijd hetzelfde: uitverkocht. Of het nu het Nederlands Elftal is, Feyenoord of een concert. Zodra het in De Kuip is is één ding zeker: zo goed als uitverkocht. Dat betekent dus indirect al dat mensen niet komen voor de faciliteiten en in de kern precies is.

Jan van Merwijk was tijdens de presentatie voor de commissie zelf al bijzonder scherp. Hij merkte op dat De Kuip een dusdanig sterk merk is dat er geen andere naam aan gehangen kan worden, omdat dat zinloos zou zijn in mate van exposure voor de sponsor. Een opmerking die ik graag wil aangrijpen om u de vraag te stellen: Hoe komt het dat men met de grootste club van Nederland, in het sterkste stadion van Nederland, er naar eigen zeggen niet in zal slagen om mee te draaien in de nationale top. Heeft dit te maken met het gebouw? Of met het feit dat men systematisch niet lijkt te kunnen omgaan met de gigantische liefde die mensen koesteren voor club en stadion? De tegenwil om Feyenoord te maken zoals mensen Feyenoord willen zien?

U leest: Dit onderwerp gaat mij aan het hart. Buiten dat heb ik er enkele jaren geleden voor gekozen om het mijn afstudeergebied te maken. Sinds mijn afstuderen ben ik werkzaam in het veld van het creëren en uitbouwen van on,- en offline communities. Vanuit mijn expertise geef ik u het volgende mee: Elke community heeft een plek nodig waar ze zich thuis voelt. Zonder die plek sterft een community een stille dood. Vanuit het diepst van mijn Feyenoord-hart meld ik dan ook dat een hypermodern-multifunctioneel-stadion niet past bij de Feyenoord-community en om die reden gedoemd is om te mislukken.

In boerenwijsheid: Waarom een succesformule aanpassen als deze volle zalen trekt? Ik geef toe: De Kuip heeft niet de beste faciliteiten, maar daarvoor komen mensen niet naar evenementen. Op zakelijke vlak valt er veel grond te winnen. Echter laten we eerlijk zijn: de manier van communiceren van Jan van Merwijk en consorten omtrent het nieuwe stadion is niet het enige onderwerp wat met de botte bijl gebeurd. Feyenoords zakelijke partners worden ook op die manier bejegend en wie laat zich beledigen als sponsor? Op lager niveau constateren we exact hetzelfde. Supporters van Feyenoord hebben het niet voor niets al vele jaren met de clubleiding aan de stok. Feyenoord moet inderdaad op de rails getrokken worden, maar helaas spijt het mij om mede te delen dat een nieuwe Rotterdam ArenA daar geen enkele invloed op zal uitoefenen. Een goed doordacht plan uitgevoerd door eerlijke oprechte Feyenoorders kan van de grootste club in Nederland met het sterkste stadion van Nederland gewoon weer de ultieme topclub maken.

Vanuit vak-techisch oogpunt is het bijna een prestatie dat men dat niet voor elkaar krijgt. Maar ja. Wie ben ik?

Met vriendelijke groet,

Alwin van den H, Ing.

Specialist in bouwen en beheren van
online en offline communities.


Wij danken:

  • Jana & fr12 voor de foto's van de huidige Kuip.
  • Robin voor het ontwikkelen van de website.
  • DPI voor de impressies van de vernieuwde Kuip.