HomeHet PlanVraag en AntwoordHet OntwerpVergelijkingNieuwsWie zijn WijContact

Blog

29 mei 2012 door Blauw Research: De Kuip favoriet voor interlands en bekerfinale

15-10

Over anderhalve week start het EK voetbal in Polen en Oekraïne. De voorbereiding van het Nederlands Elftal is in volle gang. Woensdagavond speelt Oranje de één-na-laatste oefeninterland voor het EK. De wedstrijd tegen Slowakije wordt gespeeld in Stadion Feijenoord. De eerste oefeninterland, tegen Bulgarije in de Amsterdam Arena, ging afgelopen zaterdag met 1-2 verloren.

Voor Nederlandse voetballiefhebbers is De Kuip het ideale stadion om een interland bij te wonen. Onderzoek van marktonderzoekbureau Blauw Research onder ruim 8.000 voetballiefhebbers laat zien dat bijna de helft (46%) van de Nederlandse voetbalfans een interlandwedstrijd van Oranje het liefst bijwoont in de Kuip. Ruim een kwart (26%) geeft de voorkeur aan de Amsterdam Arena, het stadion waar in de voorbereiding voor het EK twee oefenduels worden gespeeld.

Supporters van de grote Eredivisieclubs kiezen meestal voor het stadion van hun eigen club als het gaat om het bezoeken van een interland. Logischerwijs is Stadion Feijenoord voor alle Feyenoord supporters favoriet. Ook AZ fans gaan het liefst naar De Kuip om Oranje te zien. Supporters van Ajax, PSV, FC Twente en sc Heerenveen geven de voorkeur aan het eigen stadion, maar zetten allen De Kuip op de tweede plek

Bekerfinale

Stadion Feijenoord is niet alleen de favoriete locatie voor interlands. Ook de bekerfinale moet volgens de Nederlandse voetballiefhebber gewoon in de Rotterdamse Kuip gespeeld blijven worden. Supporters van alle clubs zijn het hier over eens. Bijna driekwart (72%) van de voetbalfans vindt dat Stadion Feijenoord de vaste locatie voor de finale van het toernooi om de KNVB Beker moet blijven. Slechts één op de tien voetballiefhebbers zou liever een finale over twee wedstrijden zien, in beide stadions van de finalisten.

Over Blauw Research en het onderzoek

Blauw Research bv is één van de toonaangevende full service onderzoekbureaus van Nederland. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Blauw werkt voor (internationale) klanten in diverse branches. Blauw heeft ruime ervaring met onderzoek in de sportwereld en beschikt over een voetbalpanel met meer dan 20.000 voetballiefhebbers. Aan dit deel van het onderzoek deden 8.352 voetballiefhebbers mee.


Wij danken:

  • Jana & fr12 voor de foto's van de huidige Kuip.
  • Robin voor het ontwikkelen van de website.
  • DPI voor de impressies van de vernieuwde Kuip.